52. Mercedes-Benz
Grand Prix Bratislava

GRAND PRIX CSI3*-W Bratislava 2017
4. - 6. augusta 2017. Vstup voľný!

História Grand Prix Bratislava

Od prvého ročníka týchto pretekov v roku 1965 bolo cieľom organizátorov usporiadať medzinárodné preteky takého významu, aby sa dala konfrontovať úroveň domáceho skokového jazdenia so zahraničným a zvyšovať tak kvalitu domácich jazdcov a koní. Inauguračný ročník pod názvom ,, Zlatá podkova ´´ sa uskutočnil na štadióne Mladej gardy. Prvými zahraničnými hosťami boli jazdci z Honvédu Budapešť a z Vorwärtz Berlín ( NDR ). Naši jazdci neboli zvyknutí na takú úroveň a preto sa našim pretekárom podarilo vyhrať iba jednu zo siedmych súťaží ( P. Gregor- Rytmus ).

V roku 1967 sa preteky presťahovali na novovybudované kolbisko v Ovsišti, kde vznikol nový jazdecký štadión, ktorý je aj dodnes miestom konania pretekov a stal sa jedným z najkrajších v Európe. Naši jazdci si viedli veľmi dobre, keď zvíťazili vo všetkých súťažiach, pričom L. Gonos vyhral skok mohutnosti i Zlatú podkovu.

O rok neskôr Zlatú podkovu vyhral V. Dudáš, ale až po štvornásobnom rozoskakovaní na výške 190 cm, čo vtedajšie pravidlá pripúšťali a táto výška zostala rekordom GP. V. Mladý na koni Caravella zvíťazil v skoku mohutnosti, keď prekonal výšku 190 cm.

Od roku 1971 bol pretekom uznaný charakter Veľkej ceny, v oficiálnej terminológií Grand prix Bratislava, čím sa zaradili medzi najvýznamnejšie podujatia svojho druhu a zaujali pevné postavenie v medzinárodnom kalendári FEI. V hlavne súťaži štartovalo 23 jazdcov, kde spomedzi nich zvíťazil MVDr. J. Hanulay na koni Caravella.

Termín pretekov bol v roku 1973 z veterinárnych príčin preložený na prvú polovicu augusta a pretože to väčšine zahraničných účastníkov vyhovovalo, koná sa Grand prix v auguste až do dnešných dní.

X. ročník Grand prix v roku 1975 privítal po prvý raz i družstvo bývalého ZSSR . Víťazom GP sa stal H. Schulenburg a z našich bol najúspešnejší A. Glatz.

Jedenásty ročník bol pre nás veľmi radostný, pretože v ťažkej konkurencii 17 jazdcov z piatich krajín zvíťazil A. Glatz v sedle Letkissa.

Prevratný bol XII. ročník ( 1977), ktorý po prvý raz niesol označenie CSIO ( Concours de Sauts Internationale Oficiel ) v histórií československého jazdectva a nesie prívlastok aj ,, tragický ´´. V prvom kole pohára národov štartoval O. Mikoláš s koníkom Lord, ktorý spadol a musel byť priamo na parkúre utratený. Vo veľkej cene štartovalo 27 pretekárov a až po druhom rozoskakovaní zvíťazil J. Pecháček na koni Dany.

V roku 1979 sa v súťaži národov predstavil vtedajší rekordný počet národov- 9, pričom prvý raz štartovali jazdci zo Švajčiarska a jazdec z Japonska.

Najväčšou atrakciou XVI. Ročníku bol olympijský víťaz z OH v Moskve J. Kowalczyk s koňom Artemor, ktorý potvrdil úlohu favorita a spomedzi 31 štartujúcich v GP zvíťazil.

V roku 1983 sa na bratislavskej GP predstavili i také pretekárky ako H. Dicksonová a L. McNaughtová, ktoré pomohli Veľkej Británií v súťaži národov získať druhé miesto za družstvom NSR. Víťazom GP sa stal G. Etter s koňom Parkgate II. .

XXIII. ročník Grand prix – CSIO bol prvý pre reprezentácie Talianska a Francúzka, ktoré nakoniec obsadili prvé dve miesta pred družstvom Veľkej Británie.

V roku 1989 bolo Grand prix jedným z pretekov Stredoeurópskej ligy Svetového pohára – VOLVO World Cup 1989/90. Prvý raz v Bratislave štartovali jazdci zo Švédska. Tento rok však patril reprezentantom nášho severného suseda Poľska, pretože nielen, že zvíťazili v pohári národov, kde naše družstvo obsadilo 4. miesto ( V. Naštický, Ing. J. Hanulay), ale i GP vyhral R. Mrugala – Igram z Poľska pred ďalšími štyrmi kolegami z vlasti.

XXV. ročník GP privítal prvý krát reprezentáciu Mexika, ktorá i hneď v pohári národov zvíťazila pred Maďarskom a Švajčiarskom. Reprezentácia ČSSR s jedným slovenským zástupcom Š. Necelom obsadila 7. miesto.

Grand Prix CSIO-W v roku 1991 bola z najväčšej časti sponzorovaná firmou Dunhill. Po prvý raz prišla reprezentácia z Lotyšska. Víťazom GP sa stal Z. Koscienski na koni Folga a z našich reprezentantov sa najlepšie predstavil V. Naštický v sedle Heraldika. Dunhill Trophy pre najlepšieho domáceho jazdca získal A. Glatz.

Na Grand prix – CSIO 1992 štartovalo 10 zahraničných národov, prvý raz jazdci z Ukrajiny. V pohári národov zvíťazilo družstvo Francúzska pred V. Britániou a ex-equo Talianskom a Nemeckom, za ktoré štartoval i Markus Beerbaum.

XXVIII. ročník GP roku 1993 bol prvým pre samostatnú reprezentáciu Slovenska spomedzi 12 národov, Najlepší z našich bol V. Naštický – Heraldik.

Na Grand prix 1994 prvý raz štartovali družstvá Grécka, Chorvátska a Cyprusu. V pohári národov zvíťazilo družstvo Talianska pred Nemeckom a Švajčiarskom. Naše družstvo v zložení J. Hanulay ml., M. Štangel a Š. Necela skončilo na 9. mieste. Na pretekoch štartoval i budúci olympijský víťaz U. Kirchhoff, ktorý zvíťazil v súťaži do prvej chyby.

Jubilejný XXX. Ročník v roku 1995 privítal pretekárov z 11 krajín, prvý raz sa predstavili reprezentanti Slovinska. V Grand prix bol najúspešnejší Ch. Ahlmann na koni Satan Du Trenblay, dnes už jeden zo špičkových jazdcov Nemecka a tretí skončil J. Hanulay ml. s legendárnym Balastom.

Grand prix 1996 privítalo 15 národov, prvý raz štartovali Dáni, kde zvíťazilo družstvo Švajčiarska pred Nemeckom a Talianskom. Družstvo Slovenska ( J. Hanulay ml., M. Štangel, Š. Necela a A. Glatz ) skončilo na 8. mieste. V GP zvíťazil Švajčiar D. Etter – Wandonga pre J. Hanulayom ml. v sedle Balasta.

Grand prix CSIO – W v roku 1997, ktorú po prvý raz sponzorovala firma Samsung, hostila 17 národov, medzi ktorými sa po prvý raz v Bratislave predstavili jazdci z USA, Belgicka a Nového Zélandu. Pohár národov – Samsung vyhrala V. Británia pred Nemeckom a Talianskom. Slováci obsadili 12. miesto v zložení M. Štangel, J. Hanulay ml., K. Brenčič a R. Noskovič. Víťazom GP sa stal taliansky reprezentant D. Gorla – Lord Van Essen. Z našich najúspešnejší M. Štangel – IRI Maryska obsadil pekné 9. miesto.

Pohár národov v roku 1998 vyhralo družstvo Maďarska pred Dánskom a Belgickom. Slovenská ekipa skončila na 8. mieste ( J. Hanulay ml., M. Štangel, J. Kriviansky, J. Poláš ). Víťazstvo v GP si po troch zopakoval Ch. Ahlmann v sedle Satana Du Tremblay.

Na už XXXIV. ročníku CSIO-W v roku 1999 sa zúčastnilo 17 národov, z toho 15 družstiev v Pohári národov a po jednom jazdcovi reprezentovali ČR a Bielorusko. V Samsung Pohári národov zvíťazilo Belgicko pred USA, na treťom mieste sa umiestnili ex aequo Nemecko a Taliansko. Slovenské družstvo (M. Sýkora, J. Hanulay, M. Štangel a J. Sláviková – prvá slovenská žena v pohárovej súťaži) skončilo na 14. mieste. V Grand Prix zvíťazil Richard Spooner – Kirk (USA). Najúspešnejší z našich bol Ing. Juraj Hanulay – Balast so 4 tr. b., čo stačilo na 11. miesto ex aequo.

V roku 2000 štartoval na GPB CSIO-W rekordný počet – 19 národov. Do Pohára národov nastúpilo 13 družstiev. Zvíťazilo opäť družstvo Belgicka iba o 2,75 tr. b. pred družstvom Slovenska (M. Štangel – Carthago, M. Sýkora – Česáč, Ing. J. Hanulay – Kentaur Wiener Wald a P. Mackovjak – Grandezza) o 5 tr. b. pred Holandskom. V Grand Prix zvíťazil Marc Bettinger jun. – Regtime Joe (Nem.). Z našich skončil P. Mackovjak – Grandezza so 4 tr. b. v rozoskakovaní na 6. mieste.

V roku 2001 sa na Grand Prix zišli reprezentanti 17 štátov s 12 družstvami v pohárovej súťaži. Premiérou v Bratislave bola účasť jazdcov z Egypta. V Pohári národov zvíťazilo Nemecko pred Švajčiarskom a Francúzskom. Družstvo Slovenska (Sýkora, Štangel, Wild a Hanulay) skončilo na 10. mieste. V Grand Prix prvý raz v histórii GPB zvíťazila žena – Lisen Bratt- Fredricsonová – Graal (Švéd.). Z našich sa najlepšie umiestnili Ing. J. Hanulay – Ritual a M. Sýkora – Česáč, keď s 8 tr. b. skončili ex aequo na 16. mieste.

Na Grand Prix 2002 štartovali reprezentanti 18 štátov so 16 družstvami so Pohára národov. Jeden z najznámejších a aj najúspešnejší jazdec toho ročníka GPB bol maďarský reprezentant József Túri, ktorý štartoval u nás posledný raz (tragicky zahynul v r. 2003). V pohárovej súťaži prvý raz v II. kole štartovali iba traja jazdci. Zvíťazilo Maďarsko pred Portugalskom a Švédskom. Naše družstvo (F. Pál, M. Štangel, M. Javorský a Ing. J. Hanulay) skončilo na 13. mieste. V Grand Prix zvíťazil ešte len 22-ročný Franz-Josef Dahlmann – Pikeur Carlo Cassini (Nem.). Z našich bol Ing. J. Hanulay – Wiener Wald s 8 tr. b. na 29. mieste.

V roku 2003 hostila GPB reprezentantov 17 štátov, z ktorých 13 malo družstvo v Pohári národov. Medzi účastníkmi bol aj reprezentant Rakúska Boris Boor, reprezentant ČSSR v rokoch 1969-70, vicemajster ČSSR 1970 a druhý na GPB v rokoch 1969 a 1970. V Pohári národov zvíťazilo už po tretíkrát družstvo Belgicka pred ex aequo Talianskom a Švajčiarskom. Naši (Z. Kuchár, P. Mackovjak, Ing. J. Hanulay a M. Štangel) po dvoch kolách skončili na 9. mieste. V GPB zvíťazil Niels Bruynseels – Domino del Fel (Belg.), najmladší víťaz (19 r.) v histórii GPB. Z našich jazdcov bol najúspešnejší M. Štangel – Boris du Melnier, keď so 4 tr. b. obsadil ex aequo 6. miesto.

XXXIX. ročník Grand Prix Bratislava CSIO – W**** v roku 2004 mal na štarte reprezentantov 15 štátov, z toho 12 družstiev do Pohára národov. Po prvý raz štartovali v Bratislave jednotlivci z Turecka a Estónska. V Pohári národov zvíťazili Švédi pred Švajčiarskom, o tretie miesto sa podelili Rakúsko, Maďarsko a Nemecko. Naše družstvo (M. Štangel, J. Wild, M. Štangelová – ďalšia žena v pohárovej súťaži a Ing. J. Hanulay) s 55 tr. b. skončilo opäť na 9. mieste. Grand Prix vyhral Jan Vinckier – Energie de Bacon (Belg.). Na 7. mieste ex aequo skončili so 4 tr. b. M. Štangel – Anblick 16 a Ing. J. Hanulay – Lou Bega.

Jubilejný XL. ročník Grand Prix Bratislava CSIO-W**** 2005 bol korunovaný víťazstvom Ing. Juraja Hanulaya s koňom Lou Bega v Grand Prix. Je to víťazstvo slovenského jazdca po 29-tich rokoch, keď ostatným slovenským víťazom GPB bol Ing. Andrej Glatz s koňom Lektis v roku 1976. Pretekov sa zúčastnilo 18 štátov, z toho 15 družstiev do Pohára národov. Prvý raz v histórii pretekov štartovali reprezentanti Portugalska a Bermúd, čím sa celkový počet zúčastnených štátov na GPB zvýšil na 41. V Pohári národov zvíťazilo družstvo Nemecka pred Švédskom a Poľskom. Naše družstvo (M. Štangel, R. Pál, M. Štangelová a Ing. J. Hanulay) skončilo na 15. mieste. V Grand Prix – Cene Mercedes-Benz zvíťazil Ing. Juraj Hanulay na koni Lou Bega, keď jediného v rozoskakovaní, Francúza Cédrica Angota s Flash Varennes porazil iba o 0, 32 sek.

XLI. ročník Aegon Mercedes Grand Prix Bratislava CSIO-W*** 2006. Erika Lickhamerová bola iba druhou amazonkou v histórii pretekov, ktorej sa podarilo pokoriť mužov v hlavnej súťaži. Zúčastnilo sa 16 štátov, z toho 14 štartovalo v Pohári národov, ktorý pre seba vybojovalo družstvo Veľkej Británie pred Poľskom a Nemeckom. Naše družstvo (M. Štangel, R. Pál, M. Štangelová a Ing. J. Hanulay) skončilo na 12. mieste. V Grand Prix zvíťazila Erika Lickhamerová s koňom Irco Mac (Švédsko). Z našich bola najúspešnejšia Monika Štangelová s koňom Lux Ass, ktorá sa umiestnila na 5. mieste, keď ju iba 1 bod obral o rozoskakovanie.

XLII. ročník Aegon Mercedes Grand Prix Bratislava CSIO-W**** 2007. V Bratislave sa zišli zástupcovia 16 krajín, z toho 10 nastúpilo do Pohára národov. Nováčikom pretekov bola atraktívna reprezentantka Hong Kongu. V Pohári národov suverénnym spôsobom zvíťazilo družstvo Estónska pred Rakúskom a ex aequo Maďarskom a Švajčiarskom. Naše družstvo (M. Štangel, Z. Kuchár, M. Štangelová a I. Šulek) skončilo na 7. mieste. V Grand Prix zvíťazil Stefan Eder na koni Sorbas (Rakúsko), z našich bol najúspešnejší Igor Šulek – Wawo Profit na 11. mieste.

Pred XLIII. ročníkom Aegon Mercedes Grand Prix Bratislava CSIO-W**** 2008 z predbežných prihlášok evidujeme účasť 15 štátov s 13 družstvami do Pohára národov. Celkom by malo štartovať cca 67 jazdcov na 155 koňoch. Nováčikmi v Bratislave budú reprezentanti Fínska.

Autor: Ing. Eugen Gejmovský